mandag den 19. januar 2009

Obama Inaugural Celebration ved Lincoln Memorial

Igår, søndag, trodsede vi advarslerne om, at D.C. centrum ville blive fuldstændig vanvittig at færdes i i dagene omkring Obama's indsættelse og begav os med metroen for at deltage i den første officielle begivenhed i Washington D.C i forbindelse med indsættelsen. Kick-off var en koncert - "We are one" - med alle de største musiknavne så som Stevie Wonder, U2, Mary J. Blige, Bruce Springsteen, Usher, Beyoncé, Garth Brooks, Sheryl Crow m.fl., der optrådte, og kendte personer (bl.a. Tom Hanks, Denzel Washington, Jack Black, Jamie Foxx osv.), der læste op og fortalte historien om flere tidligere betydningsfulde præsidenter. Der var sort med mennesker, som I nok fornemmer på billederne, og stemningen var helt unik. Vi havde placeret os et godt stykke fra Lincoln Memorial, hvor scenen var, men der var storskærme hele vejen langs Reflecting Pool og op til The Monument, hvor vi stod. Vi stod lige ved siden af et børnekor, som skrålede med på alle sangene og gjorde stemningen særligt festlig. Humøret var i top hos alle, de største glædesråb lød dog, når Obama blev vist på storskærmen (meget smilende og let rockende med til musikken) og mange blev meget berørte, da han til sidst gik på scenen og holdt sin tale (måske I har set klip hjemme i nyhederne). Man fornemmer virkelig en særlig følelse af fællesskab, som han nok bringer frem hos mange.
Emilie nød også at være med:-) Hun var med på fars arm og fik også en hel del opmærksomhed. Der er nok de første 20 mennesker, der skulle tage billeder af hende. Hun var så glad og skraldgrinede, når folk klappede og sang. Det var dog en lidt kold fornøjelse, så vi var alle pakket godt ind, og måtte hjem i varmt bad. I morgen tirsdag vil vi følge begivenhederne hjemmefra, da der forventes ml. 4-5 mio. mennesker i byen (i går var der trods alt "kun" ca. 1 mio. deltagende). Det var dog overraskende så nemt det hele gik med at komme frem og tilbage med metroen og helt inde i centrum havde de spærret gader af, så man kunne gå på vejen også. Man fornemmede også hvordan sikkerheden er helt i top. Over os cirklede konstant helikopetere og da vi ankom til koncerten, så vi Obama's kortege af biler, som var ekskorteret af et stort opbud af politi og meget hårde sikkerhedsfolk, der lignede at de var klar til at trykke på aftrækkeren, når det skulle være. Man kan ikke lade være at tænke på, hvordan verden har ændret sig siden sidste indsættelse af en ny præsident...

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Kære charlotte
jeg missede dit opkald, da jeg var i kælderen, øvøv! Jeg kunne kun høre at du sagde hej - men er sikker på at det var din stemme jeg hørte. Er du på messenger og skype? så find mig lige under min gmail. Vi er alle syge - det er vildt hårdt, og jeg gruer for hvordan dette skal gå med en mere i fremtiden.

Håber vi snakkes ved. Ellers er du velkommen til at saende mig en mail.
Kys familien fra mig

Knus Tine
PS. lækker dyt.